Na tento týden vyhlašuju novou Pečící výzvu :-) A tou budou SUŠENKY! Posílejte mi fotky přípravy sušenek, hotové sušenky i recept. Zkuste třeba nějaké speciální - třeba celozrnné, dětské nebo mrkvové. A kdo si troufne na americké cookies? ;-) Na internetu je spousta receptů, tak hledejte, pečte a foťte! :-)
Pro inspiraci jeden recept zde.
Dnes nás čeká SLOH A ČTENÍ. Otevřete si PS na s. 41 a vypracujte do něj rozhovor se slavnou osobností. Můžete si vybrat jakoukoliv známou osobnost - zpěváka, herečku, spisovatele, politika, objevitele. Může to být osoba živá i zesnulá - např. Božena Němcová. Rozhovor můžete napsat vtipně a zajímavě, ale pozor na pravopis ;-)
Na čtení jsem vám okopírovala do minulé složky pracovní list z knížky Čtení s porozuměním. Tak si ho přečtěte a vypracujte :-)
A jak jste na tom s čtenářským deníkem? Už máte zapsanou knížku za prosinec? Pokud ano, stránku z deníku mi vyfoťte a pošlete, ať se pokochám obrázky :-)
Už nevíte, co číst? Tady je pár tipů:
Doporučená četba 1. stupeň
Doporučená četba pro žáky 1. stupně základních škol
Astrid Lindgrenová:
Pipi Dlouhá punčocha
Bratři Lví srdce
Děti z Bullerbynu
Karkulín je nejlepší
Ronja, dcera loupežníka
Václav Čtvrtek:
Cipísek, Manka, Rumcajs
Martina Drijverová:
České dějiny očima psa
Domov pro Marťany
Karel Čapek:
Dášeňka
Devatero pohádek
Ondřej Sekora:
Ferda Mravenec
Kronika města Kocourkova
Daisy Mrázková:
Haló, Jacíčku
Johanna Spyriová:
Heidi, děvčátko z hor
František Nepil:
Já, Baryk
Pět báječných strýčků
Ronald Dahl:
Karlík a továrna na čokoládu
Matylda
Jan Svěrák:
Kuky se vrací
Eduard Štorch:
Lovci mamutů, Bronzový poklad
Erich Kästner:
Luisa a Lotka
Miloš Macourek:
Mach a Šebestová
Alan Alexander Milne:
Medvídek Pú
Josef Lada:
Mikeš, O chytré kmotře lišce
René Goscinny:
Mikulášovy patálie
Václav Čtvrtek:
My tři a pes Pětipes
Carlo Collodi:
Pinocchiova dobrodružství
František Hrubín:
Pohádky tisíce a jedné noci
Josef Čapek:
Povídání o pejskovi a kočičce
Jindřich Plachta:
Pučálkovic Amina
Zdeněk Svěrák:
Radovanovy radovánky,
Pan Buřtík a pan Špejlička,
Tatínku, ta se ti povedla
Daniel Defoe,
Josef Pleva: Robinson Crusoe
Jaroslav Foglar:
Rychlé šípy
Iva Procházková:
Středa nám chutná, Únos domů
Jostein Gaarder:
Žabí zámek
Eoin Colfer:
Artemis Fowl
Arthur Ransome:
Boj o ostrov
Viola Fischerová:
Co vyprávěla dlouhá chvíle
Tove Janssonová:
Čarovná zima
Lucie Seifertová:
Dějiny udatného českéh národa a pár bezvýznamných světových událostí
Pavel Šrut:
Dva lelci ve skříni,
Ezopovy bajky,
Pan Kdybych hledá kamaráda
Jiří Žáček: Krysáci
Otakar Batlička:
Na vlnách odvahy a dobrodružství
Josef Kainar,
Nevídáno, neslýcháno
Nikolaj Nosov:
Neználkova dobrodružství
Bohumil Říha:
O lékaři Pingovi
Gianni Rodari:
O statečném Cibulkovi
Černý J., Zátka P., Adla Z., Kalousek J.:
Obrázky z českých dějin a pověstí
Cornelia Funkeová:
Pán zlodějů
Hana Doskočilová:
Pejskování s Polynou
Mary Nortonová:
Pidilidi
Zdeněk Mahler:
Poselství v láhvi od whisky
Alena Ježková:
Prahou kráčí lev
Jules Verne, Ondřej Neff:
Tajuplný ostrov
Vojtěch Steklač:
Velké Boříkovy lapálie
Nejprve si dáme jednoho Práskni krtka na rozjezd :-) A rovnou jeden speciální úkol k tomu. Všichni víme, že to prostě NENÍ krtek :-) Úkol: co to je? Zkuste to zjistit a pak si o tom zvířátku něco povíme na online hodině ;-)
Teď si otevřete sešit, napište dnešní datum a do sešitu si z učebnice opište na s. 67/ cv. 3. Vypracujte pouze úkol a) pod cvičením.
PS s. 40/ cv. 5 a 7.
A na závěr si dáme zase hru :-)
Pro zájemce něco o krtku hvězdonosém :-) :-) No, není to borec?
Začneme dnes trochou srandy - tady máte odkaz na bezva procvičování. Zkuste si různé typy cvičení, určitě vás to bude bavit :-)
Dnes si zkusíme přeložit rozhovor v UČ na s. 37. Do sešitu si napište dnešní datum 13th January a opište si tam celý rozhovor. Věty si napište pod sebe tak, jak by měly jít za sebou správně v rozhovoru. Vpravo si věty přeložte. Překlad je jednoduchý, to zvládnete. Zítra na online hodině budeme s rozhovorem pracovat ;-)
Přečtěte si slovíčka z 5. lekce ze slovníčku.
Dnes budeme pokračovat v povídání o nerostech a horninách. Zápis jsem vám dala na dva týdny dopředu - dnes budeme probírat pouze RUDY - tzn. horniny, které obsahují kovy. Paliva si necháme na příště, ty dnes opisovat nemusíte ;-) Povídání o rudách si můžete přečíst v interaktivní učebnici na s. 21.
V zápisu máte i úkol: Zjisti, jak získáváme zlato. Co je to zlatokopecká horečka? Odpovědi si napište i s otázkou do sešitu. V PS si udělejte na s. 10/ cv. 1,2,3,4 a na s. 11 cv. 5.
A jedna zajímavost na konec. Víte, že hora Říp obsahuje tolik magnetitu, že působí na magnetickou střelku na kompasu? Tady se můžete podívat přímo na mapu, kde se hora Říp nachází.
Kdo má chuť, může se podívat na tato videa:
Rýžování zlata na Otavě
A tady je slíbená hra Práskni krtka na nerosty a další hry
Dnes se vrhneme na PODSTATNÁ JMÉNA - OPAKOVÁNÍ. Napište si do sešitu dnešní datum a nadpis. Začneme cvičením v UČ s. 67/ cv. 1. Doplňte ho a opište do sešitu. Úkol pod cvičením dělat nemusíte. Z PS si udělejte celou stranu 39.
Zkuste si zopakovat hromadná látková a pomnožná podstatná jména v kvízu zde.
Další opakování na podstatná jména třeba zde a zde. Dnes budeme opakovat společně na online hodině :-)
Na závěr odkaz na supr čupr procvičování :-) :-)
Dnes si něco napíšeme o ŽIVOTĚ V DOBĚ ROZMACHU NÁRODNÍHO SEBEVĚDOMÍ. Je to doba 2. poloviny 19. století. To znamená zhruba od roku 1848 (revoluční rok) do roku 1900. Je to doba vědeckotechnické revoluce, doba pokroku, který vedl ke zlepšení života obyvatel.
Nejprve se podíváme na krátké video. Zápis jsem vám dala do složky s materiály, text si opište, obrázky vystříhejte a nalepte. Příště si napíšeme něco o umění a kultuře.
Celou kapitolu o Životě v době rozmachu národního sebevědomí si můžete prohlédnout v interaktivní učebnici.
Až si přepíšete zápis do sešitu, tak si udělejte interaktivní cvičení zde a zde a zde a zde a zde :-) :-)
Včera jsme procvičovali pádové otázky a rody a vzory podstatných jmen. Dnes začneme na rozjezd v UČ s. 66/ cv. 7. Otevřete si sešit, napište dnešní datum a cvičení do něj přepište.
Včera jsme si říkali, že některá podstatná jména rodu mužského, která se jeví jako neživotná, mohou být životná. Například sněhulák, strašák, drak. Z UČ na s. 66 si přepište do sešitu cv. 6. Červeně podtrhněte podstatná jména rodu ženského, žlutě rodu středního a modře rodu mužského. U rodu mužského určete životnost ((stačí ŽIV nebo NEŽIV napsat nad slova). Pak si do sešitu přepište modrou tabulku.
Ústně si udělejte cv. 8. A pak přepište do sešitu další modrou tabulku.
Tady je ještě procvičování na vzor předseda a soudce. Zítra na online hodině si všechno zopakujeme.
Pokračujeme v povídání o krajích České republiky. Dnes nás čeká PARDUBICKÝ KRAJ. Zápis do sešitu jsem vám okopírovala a máte ho ve složce s ostatními materiály na tento týden na okně u školy. Pardubický kraj je vám určitě velmi známý, leží ve východních Čechách a sousedí s naším Královéhradeckým krajem. Mnozí z vás už byli v Pardubicích na výletě a každý jistě znáte pojem Pardubický perník. V kraji ovšem leží i další zajímavá a významná místa.
Až si přepíšete zápis, tak si zkuste vyplnit křížovku v naší interaktivní učebnici zde a doplnit popisky k obrázkům zde. Podívejte se na video a odpovězte si ústně na otázky pod videem.
A teď dva dobrovolné úkoly pro zájemce :-) Každý z nich je za jedničku! ;-)
1) V Pardubickém kraji najdeme hodně vesnic se zajímavými názvy. Vyberte si jeden z názvů (dole) a zkuste vymyslet vlastní smyšlenou pověst o tom, jak asi tento název vesnice vznikl :-) Pověst nemusí být dlouhá, napište ji na papír, ofoťte a pošlete mi ji.
Srnojedy, Ostřešany, Rybitví, Nasavrky, Včelákov, Přestavlky, Slepotice, Chroustovice, Zámrsk, Džbánov :-)
2) Bedřich Smetana, rodák z Pardubického kraje, napsal spoustu oper. Zkuste rozluštit jeho opery, které jsou v pozměněných názvech. Kdo přijde na všechny a budou správně, dostane jednotku. Názvy přepište do sešitu.
Bramboráři v Čechách
Koupená družička
Ďáblova zeď
Dalimil
Pusinka
Dva vdovci
Liběna
The Secret
Na angličtinu jsem vám znovu vytiskla všechna slovíčka k lekci Travelling. Teď už by to měla být ta správná :-) Slovíčka si vystřihněte a nalepte do slovníčků. Zítra s nimi budeme pracovat.
Minulý týden jsme procvičovali dopravní prostředky, dnes si procvičíme slovesa, která souvisí s cestováním.
Otevřete si sešit anglického jazyka a napište dnešní datum 11th January. Otevřete si UČ s. 37/ cv. 3. Do sešitu si pod sebe vypište všechna slovesa, která jsou ve cvičení ve sloupečku na pravé straně. Vezměte si anglicko-český slovník a slovesa si přeložte do češtiny. Popřípadě použijte slovník na internetu. Přečtěte si také slovíčka cestovatelských potřeb. Určitě už některá znáte. Do sešitu si přepište text ze cvičení a doplňte správná slovíčka. S textem budeme pracovat zítra na online hodině :-)
Kdo má chuť, může se podívat na hezké Pepiňácké video - Peppa goes to Paris, snažte se vnímat slovíčka a také si je můžete zkusit opakovat ;-)
Slovní zásobu si můžete také procvičit zde (na webu Umíme anglicky).
Dnes si zopakujeme určování rodu podstatných jmen. Otevřete si sešit, napište dnešní datum a nadpis PODSTATNÁ JMÉNA - ROD. Nejprve si pod nadpis nalepte další dvě tabulky:
Tabulky si pečlivě přečtěte. Potom si udělejte cvičení v interaktivní učebnici.
Protože určování rodu ovládáme dobře a není třeba ho dlouho opakovat, tak se rovnou vrhneme na SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN. Napište si do sešitu opět nadpis a nalepte poslední tabulku, kterou jsem vám minulý týden vytiskla.
Tabulku si přečtěte. Vypracujte si další cvičení v interaktivní učebnici :-) Teď si ještě napíšeme jedno cvičení do sešitu, třeba z UČ na s. 66/ cv. 4. Písemně také vypracujte úkol a) pod cvičením.
Procvičovat můžete i na internetu zde (Z webu Umíme česky) nebo si udělat testík zde ;-)
Distanční výuka - MATEMATIKA 11.1 - 15. 1. 2021
pondělí 11.1. - online výuka v 8 hod- opakování, co už víme o desetinných číslech společně zápis do sešitu přes Jamboard -
- zápis a čtení desetinných čísel
- převod ze zlomku- desetinný zlomek + smíšené číslo
- nula v desetinném čísle
- porovnávání dest. č.
- číselná osa a čtení dest.č. na ose - k procvičení
- souhrn - prezentace k opakování
do sešitu učeb. str.53/1 - procvičení významu nuly v des. čísle
PS 40/3
zapiš žlutý rámeček o vyjádření des.č. v penězích.
úterý 12.1.- online výuka v 8 hod - společně zápis do sešitu přes Jamboard - zaokrouhlování des. čísel
středa 13.1.- online výuka v 8 hod- společně zápis do sešitu přes Jamboard - sčítání desetinných čísel
do sešitu učebnice 56/1, 2, 3
čtvrtek 14.1. - samostatná práce v PS str.41, prezentace v příloze k opakování
pátek 15.1. - GEOMETRIE - online výuka v 8 hod- připrav si učebnici, sešit geometrie( kdo je mimo domov, tak alespoň čistý papír na zápis).
Obvod obdélníku + obsah čtverce a obdélníku.
učeb.str.26 /2 b), c)
PS 17/4
Včera jsme si překládali celý článek o Theovi a jeho cestování I LIKE TRAVELLING v UČ na s. 37. Trénovali jsme věty:
I like travelling, I like swimming, I like reading.
What is your favourite hobby?
My favourite hobby is riding a bike.
I can go by plane, by bus, by train.
Apod.
Procvičovali jsme slovní zásobu z prvního a druhého cvičení, pracovali jsme s obrázky, trénovali jsme výslovnost.
Dnes si vypracujte do PS s. 27/ cv. 1, 2.
Potom si na malé kartičky (papírky) napište všechna slovíčka z prvního cvičení z učebnice, které neznáte a na druhou stranu si napište český překlad. Slovíčka si rozprostřete na koberci, náhodně si je berte a ústně překládejte. Správnost si zkontrolujte otočením.
Dnes nás čeká SLOH a ČTENÍ :-) Nejsem si jistá, zda si někdo už přes Vánoce neudělal v PS stranu 36. Máme tam slohové cvičení na rozvoj fantazie a porozumění textu. Přečtěte si pohádku, doplňte i/y a zkuste odhadnout, jak bude pohádka pokračovat ;-) Vypracujte všechny úkoly, co jsou pod cvičením. Závěr přepište do sešitu českého jazyka (nevím, jestli u sebe máte slohové sešity).
Kdo si chce trochu procvičit mozek, tady máte odkaz na hádanky lehké a hádanky těžší a na nejlepší hádanky.
Dnes na online hodině si procvičíme podstatná jména.
Otevřete si sešit, napište si dnešní datum a napište si nadpis PODSTATNÁ JMÉNA - ČÍSLO. Pod nadpis si nalepte tabulku. Tabulku si přečtěte. Snažte se uvědomit si rozdíl mezi podstatnými jmény hromadnými, látkovými a pomnožnými. Vypracujte si do sešitu v UČ na s. 59/ cv. 2. Udělejte si i úkoly pod cvičením. V interaktivní učebnici si udělejte přiřazovací cvičení tady. Do sešitu si pak ještě napište z UČ na s. 60/ cv. 5. Úkoly pod ním dělat nemusíte, uděláme si je společně.
Včera jsme začali opakovat podstatná jména. U podstatných jmen určujeme mluvnické kategorie: pád, číslo, rod a životnost. Dnes si zopakujeme URČOVÁNÍ PÁDU.
Otevřete si sešit, napište dnešní datum a napište nadpis PODSTATNÁ JMÉNA - PÁD. Pod nadpis si nalepte další dvě tabulky.
Zopakujte si pádové otázky i s předložkami. Do sešitu si vypracujte v UČ na s. 58/ cv. 2 i s úkolem pod cvičením ;-) Vaše krátké příběhy si zítra přečteme na online hodině, určitě to bude zajímavé ;-) Na dnešní online hodinu si připravte PS, zkontrolujeme si cvičení ze strany 37.
Dnes jsme opakovali NÁRODNÍ OBROZENÍ. Příští týden si napíšeme test (buď ve škole nebo online, ale určitě bude). Tak se na něj pořádně naučte. Brzy bude vysvědčení, tak se určitě započítá do hodnocení ;-) Naučte se:
- všechno, co máte zapsáno v sešitu ke kapitole Národní obrození
- IC cvičení z interaktivní učebnice - tady, tady, tady, tady, tady, tady
Příště si zopakujeme rozmach národního sebevědomí a shrneme si kulturní život v 19. století. Zkontrolujte si, zda máte doplněný PS do s. 11.
Tady vám dám ještě odkaz na celou kapitolu Národní obrození v interaktivní učebnici, ať si můžete při učení listovat ;-) Znovu si můžete pustit všechna vyprávění a videa, podívat se na odkazy.
Dnes jsme začali novou kapitolu číšlo 5 a tou je TRAVELLING (Cestování). K druhé a třetí lekci se budeme postupně vracet. Ve škole jsme si před Vánoci opakovali přítomný čas průběhový a časování slovesa BÝT (to be) v přítomném i minulém čase - WAS/WERE. V této lekci budeme procvičovat zápor a otázku.
Na online hodině jsme si udělali úvod do lekce. Pracovali jsme s interaktivní učebnicí. Otevřete si interaktivní učebnici a poslechněte si znovu článek na s. 37/ cv. 1 I like travelling. Potom si ho znovu otevřete zde a klikejte na jednotlivá slovíčka a opakujte jejich výslovnost. Zítra na online hodině si celý článek přeložíme.
Potom si v interaktivní učebnici otevřete cv. 2 a zopakujete si výslovnost jednotlivých dopravních prostředků. Můžete si je zkusit vyhláskovat.
Do slovníčku si nalepte nová slovíčka, postupně s nimi budeme pracovat.
Napište si dnešní datum do sešitu a napište si nadpis PODSTATNÁ JMÉNA. Pod nadpis si nalepte další žlutou tabulku. Tabulku si pečlivě přečtěte. Do sešitu vypracujte v UČ na s. 57/ cv. 1 - přepište a udělejte úkoly c) a f) pod cvičením. Ostatní úkoly pod cvičením dělat nemusíte. Potom si do sešitu vypracujte celé cv. 2 i s úkoly.
Angličtinu si dnes uděláme celou společně při online hodině. Huráááááá ;-) :-)